Google Analytics visar mer i realtid

Besök fördelade på "Dator", "Mobil" eller "Surfplatta"...

I torsdags gick Google ut med nyheten att man uppdaterat “Realtid” (Real-Time) i Google Analytics med några nya spännande funktioner. Om du inte riktigt har koll på deras rapporter i realtid, så har du missat nått rätt spännande. Rapporterna är ett riktigt bra sätt att hålla koll på bland annat mest besökta sidor och varifrån dina besökare kommer till din sajt. Kan vara rätt intressant att i realtid följa en ny kampanj eller se resultatet när du skickar ut ett viktigt pressmeddelande.

Nyheterna i torsdagens uppdateringar av Google Analytics kommer här nedanför.

Händelser i realtid

För att komma åt den här rapporten, så klickar du på “Standardrapporter > Realtid > Händelse”. I rapporten kan du klicka på valfri kategori och händelse (Action). Precis som med alla andra rapporter i realtid så är det lätt att skapa filter för att se t ex händelser som triggats genom att besökaren kommer via organiskt sök och att besökaren kommer från Sverige.

Händelse filtrerad på "Organisk" och från Sverige...
Händelse filtrerad på besök som kommer via organisk sökning och att besökaren kommer från Sverige…

Besök fördelade på dator, mobil eller surfplatta

För att komma åt den här rapporten, så klickar du på “Standardrapporter > Realtid > Innehåll”. Andelen besök via mobila enheter ökar hela tiden och det blir allt vanligare att sajter också mobilanpassas. Det här var en rätt efterlängtad uppdatering och fram tills nu har jag gett mig in på att skapa en separat profil med diverse avancerade filtreringar bara för att försöka åstadkomma det man nu alltså får fram helt automatiskt. Ser ut ungefär så här:

Besök fördelade på "Dator", "Mobil" eller "Surfplatta"...
Se aktiva besökare fördelade på besök via dator, mobil eller surfplatta…

Genom att bara klicka på någon av ovanstående rubriker så filtrerar du också resultatet väldigt enkelt. I nedanstående bild kikar jag närmare på de ca 6% av besökarna som kommer via någonslags surfplatta.

Aktiva besökare via surfplatta...
Aktiva besökare via surfplatta…

Skapa genvägar till filtrerade rapporter

Sedan tidigare kan du skapa genvägar till valfria rapporter i Google Analytics. En förbaskat smidigt funktion om du t ex laborerat med lite mera avancerade RegExp-filtreringar. Nu finns funktionen även i de olika rapporterna för Realtid.

Enkelt att skapa genväg även till filtrerade rapporter i Realtid...
Nu är det enkelt att skapa genvägar även till filtrerade rapporter i Realtid…

De genvägar du skapar hittar du under “Mina grejer > Genvägar”.

Jämför filtrerad data med samtlig trafik i realtid

Till sist kan du jämföra dina filtrerade sidvisningar mot samtliga sidvisningar. På det här sättet kan du enkelt och smidigt titta närmare på t ex mobiltrafik i förhållande till all trafik. Ser du t ex skillnader i hur en nyhet eller kampanj tas emot i mobil eller surfplatta jämfört med sajten i stort?

Jämför filtrerad data mot all data i realtid...
Jämför filtrerad data mot all data i realtid…

Full koll på allt som händer i Google Analytics får du om du håller lite koll på deras blogg, som du hittar på analytics.blogspot.se.

Mer specifikt om de här senaste uppdateringarna hittar du här:

Ändringshistorik i Google Analytics

Snart kan du se historik i ditt  Analytics konto...
Snart kan du se historik i ditt Analytics konto…

Snart kommer ytterligare en smart funktion i Google Analytics. Om du är administratör för ett konto, så kommer du inom kort att kunna se ändringshistorik. Det blir helt enkelt en lista över aktiviteter så att du kan se vem som gjort vad och när. Kan vara allt från att någon skapat ett nytt filter till förändringar i mål eller justeringar av användares behörighet. Riktigt bra om ni nu är flera som är administratörer för samma konto.

I historiken kommer du förutom tid och datum, att se användaren (e-postadressen) och vilka ändringar som gjordes upp till 180 dagar bakåt i tiden. Du lär få en notifiering när historiken är på plats i ditt konto, annars kan du också kika om det möjligen dykt upp en ny flik mellan “Datakällor” och “Kontoinställningar” när du klickat in dig under menyvalet “Administratör”.

Mer information om det här finns i artikelns “Understand Updates To Your Account With Change History” på analytics.blogspot.se.

Firefox 19 med inbyggd pdf-läsare

Firefox version 19
Firefox version 19 finns nu för nedladdning…

Igår släppte Mozilla Firefox 19 för nedladdning. Om du redan kör en lite nyare version så kommer den med största sannolikhet att sköta uppdateringen helt automatiskt. Om den inte drar igång, så kan du gå in under “Hjälp” och välja “Om Firefox” för att starta uppdateringen därifrån. Ja, det går givetvis också att surfa direkt till Mozillas sajt. Klicka bara på bilden här till höger.

Den största nyheten i den här versionen är att webbläsaren nu innehåller en egen inbyggd pdf-läsare. Det var ju bara någon dag sedan man på idg.se kunde läsa om att Adobe tvingas till ännu en panikuppdatering, om säkerhetsproblem och pågående attacker mot Adobe Reader. En inbyggd läsare är väl kanske säkrare… antar jag!?

Firefox 19 med inbyggd pdf-läsare
Inbyggd pdf-läsare…

Firefox 19 i svensk version hittar du såklart på Mozillas webbplats.

Box ger bort 50 Gb nätdisk

box
50 Gb i gratis lagringsutrymme hos box…

Nu är det bara att passa på! Läser på sajten CloudMagazine att tjänsten Box ger bort gratiskonton med 50 Gb lagringsutrymme. För bara någon månad sedan kunde nya användare få 25 Gb lagringsutrymme hos dem. Tillsammans med Dell upprepar man nu sin kampanj, men nu har man alltså dubblat mängden lagringsutrymme.

Själv har jag använt Dropbox i flera år och är förvisso riktigt nöjd. Hos dem har jag dock bara 8 Gb utrymme som dessutom snart är fullt. Det här verkar helt klart värt att testa.

Precis som Dropbox så har man en egen app för bl a iPhone och iPad. Det går också alldeles utmärkt att ansluta till Box om du t ex använder Quickoffice eller CloudOn till din iPad eller iPhone.

Det framgår inte hur länge kampanjen kommer att pågå, så det är nog säkrast att du registrerar dig så fort du kan. Hasta iväg till box.com/signup/o/dell_50gb_give_get och registrera ett konto.

Källa: CloudMagazine

Enkel ordbehandling direkt i webbläsaren

Frågan är hur stor nytta man egentligen har av det här tipset… men visst, ibland kan det kanske vara rätt smidigt att kunna göra snabba enkla anteckningar direkt i webbläsaren. Med en liten kodsnutt så förvandlar du webbläsaren till textredigerare.

Skriv in nedanstående kod i adressfältet och tryck “Enter”

data:text/html, <html contenteditable>

Skapa ett bokmärke, så kan du ha din nya anteckningsbok lättillgänglig i t ex webbläsarens bokmärkesfält. Här är en annan variant om du bl a vill ha lite större typsnitt och ett begripligt namn på fliken som öppnas i webbläsaren:

data:text/html;charset=utf-8, <title>Anteckningar</title><body contenteditable style="font-size:2rem;line-height:1.4;max-width:60rem;margin:0 auto;padding:4rem;" spellcheck="false">

Det här lilla tipset är hämtat från sajten Coderwall där du kan läsa lite mer om hur det fungerar. Om du kollar kommentarerna så ser du att det finns rätt många användare där ute, som finlirat ytterligare med den här koden.

Nu sänds SVT:s kanaler live i SVT Play

Sportnytt på SVT Play
Sportnytt på SVT Play

Nu fungerar det äntligen att kika live på SVT1, SVT2, Barnkanalen, Kunskapskanalen och SVT24 direkt på SVT Play. Det fungerar alltså bra på såväl dator som via mobil eller surfplatta. Den enda lilla haken är möjligen bara att man som tittare måste befinna sig innanför Sveriges gränser.

Själv har jag precis kollat in Leif GW i “Veckans brott” genom iPaden. Fungerar klockrent via 3G-uppkopplingen.

http://www.svtplay.se

GAIQ-certifierad!

Google Analytics Individual Qualification (GAIQ)

I tisdags fick jag möjlighet att delta i en worskhop som anordnades av Wednesday Relations tillsammans med May & Barrow. Det var en workshop med fokus på Google Analytics Individual Qualification (GAIQ) certifieringen.

Google Analytics Individual Qualification (GAIQ)
Google Analytics Individual Qualification (GAIQ)

Dagen smög igång med registrering och fika redan vid 7:30-tiden.  Sedan drog det igång med föreläsningar varvat med några mer praktiska gruppövningar. En riktigt bra och intressant dag som avslutades med ett 90 minuters certifieringstest. Klockan var nog närmare 19:30 när jag lämnade konferenslokalen. Rätt nöjd och glad efter att faktiskt ha fixat det!

Svårighetsgraden bland frågorna varierade rätt ordentligt. Vissa frågor var nog rätt grundläggande, medan andra var betydligt klurigare. Ett bra tips innan du funderar på att ta testet, är att kolla igenom Google Analytics IQ Lessons. Jag upplevde själv att jag fick rätt många frågor runt Cookies, Filters/Profiles, Event tracking, Goals och Campaign variables. Något som hade underlättat, hade ju varit om jag bara tänkt till och också kört Analytics med engelskt/amerikanskt gränssnitt någon vecka innan testet… :)

Vill du få en liten hint om hur testet fungerar, så kan du testa googleanalyticstest.com.

Om GAIQ

  • Själva testet kostar ungefär 350 kronor ($50)
  • Det består av 70 frågor som ska besvaras på 90 minuter. För godkänt krävs 80% rätt (56 rätt av 70 frågor)
  • Frågorna har svarsalternativ. I vissa frågor ska du ange flera alternativ, i andra kan det finnas alternativ där inget av förslagen är rätt
  • Du kan pausa testet och återuppta det när du vill inom 5 dygn

Tidigare inlägg

Skatteverket nominerade till Internetworld Topp100 2012

Bästa myndighetssajt 2008
Pris för bästa myndighetssajt 2008. Är det inte dags för ett fräschare diplom på väggen nu…!?

Under flera år har Internetworld korat Sveriges 100 bästa sajter. Nu är det dags igen, och i morgonkväll, den 17 januari ska ett antal sajter, utses till vinnare i en massa olika kategorier.

I kategorin “Myndigheter” är nedanstående sajter nominerade:

Klockan 18 öppnas dörrarna på Nalen i Stockholm, och en timme senare börjar nedräkningen av årets nominerade sajter. Hela listan på nominerade sajter hittar du på internetworld.idg.se.

Tidigare inlägg